dr Sławomir Sułowicz

dr Sławomir Sułowicz

Wizytówka tutorska:

Z założenia jestem naukowym minimalistą, co tłumaczy, dlatego zostałem mikrobiologiem. Ponadto mikroby niesamowicie szybko ewoluują, a to pozwala na obserwację intrygującego procesu ewolucji w rozsądnych skalach czasowych. Mikroorganizmy środowisk skrajnych (hałdy i lodowce), antybiotykooporność bakterii, ewolucja zespołów mikroorganizmów w glebach skażonych pestycydami – tym się zajmuję. Natomiast moją najnowszą zawodową fascynacją jest toksyczność nanocząstek metali i nanopestycydów względem bakterii i grzybów.

Sam ewoluuję umysłowo i chcę się podzielić z Tobą tym procesem w ramach tutoringu naukowo-rozwojowego. Z jednej strony, zdobyte doświadczenie dydaktyczne pozwala mówić mi o trudnych zagadnieniach przystępnym językiem. Możemy więc razem odkrywać nie tylko bogaty świat mikroorganizmów, ale i początków życia, ewolucji człowieka czy świadomości. Z drugiej, cieszy mnie, gdy mogę Ci pomóc w rozwoju umiejętności zarządzania projektem i czasem, organizacji pracy czy radzenia sobie ze stresem. Wprawdzie nie zrobię tego za Ciebie, ale pokażę, w którym kierunku podążać.

Krótko o sobie:

Jestem certyfikowanym tutorem II stopnia z ponad trzystoma godzinami wypracowanego doświadczenia w zakresie tutoringu naukowo-rozwojowego. Ukończyłem ministerialny program szkoleniowy „Masters of Didactics”, w ramach którego doskonaliłem nowoczesne metody dydaktyczne pod okiem ekspertów z Holandii i Belgii (University of Groningen, Ghent University). Wciąż się uczę, jak być lepszym tutorem i dydaktykiem (lista poniżej), ale częściej uczę innych (lista bardziej poniżej). Czasem ktoś to zauważa (lista na samym dole).

Ponadto pracuję jako adiunkt w Instytucie Biologii, Biotechnologii i Ochrony Środowiska na Wydziale Nauk Przyrodniczych UŚ. Jestem mikrobiologiem środowiskowym i liderem Zespołu Nano-Mikrobiologii, którego aktualne zainteresowania naukowe skupiają się na badaniu interakcji nanomateriały – mikroorganizmy. Po godzinach mikrobiolog polarny, filozof mikrobiologii i ewolucjonista. Amator poezji Herberta, pism Jacka Dukaja i książek Michała Hellera.

Dłużej o sobie:

Lista poniżej, czyli udział w wybranych kursach, projektach i konferencjach edukacyjnych:

  1. Tutor II Stopnia – Akredytowany Praktyk Tutoringu – 50-godzinny kurs certyfikujący Szkoły Tutorów Collegium Wratislaviense w ramach eksperckiego szkolenia z tutoringu, 1.03-12.05.2022.
  2. Tutor l stopnia – 64-godzinny kurs certyfikujący Szkoły Tutorów Collegium Wratislaviense w ramach eksperckiego szkolenia z tutoringu realizowanego, 16.12.2017 – 18.02.2018.
  3. Advanced Programme of the Masters of Didactics”280-godzinne szkolenie, będące kontynuacją programu podstawowego Master of Didactics Programme, projekt Ministerstwa Edukacji i Nauki prowadzony we współpracy z University of Groningen;

Ścieżka: Advanced Teaching and Tutoring Qualification realizowana podczas trzech zjazdów w Warszawie (pierwszy zjazd: 27.06.2022-1.07.2022; drugi: 30.01. – 3.02.2023; trzeci: 25 – 29.09.2023).

  1. „Masters of Didactics Programme Ghent University” – 100-godzinne certyfikowane szkolenie obejmujące 40-godzinny kurs w Ghent University (40h, 3-7.06.2019), 20-godzinny kurs online i 40-godzinne warsztaty oraz konferencję podsumowującą z zastosowania innowacji edukacyjnych (Kraków, 29-30.01.2020).
  2. Udział w konferencji „Mistrzowie Dydaktyki. Jak wspierać tutoring w polskim szkolnictwie wyższym?” organizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, Projekt „Mistrzowie Dydaktyki” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny. 22.06.2023.

4-godzinna konferencja online, będąca podsumowaniem kończącego się programu Masters od Didactics przez polskich organizatorów zakończona prezentacją opracowanych na wcześniejszej konferencji (26.04.2023) rekomendacji dotyczących wdrożenia założeń projektu na polskich uczelniach.

  1. Udział w konferencji „The Final Conference: Masters of Didactics. Conclusions and recommendations” organized by the Ministry of Education and Science in Poland, Project „Masters of Didactics”, under the Operational Programme Knowledge Education Development co-financed by the European Social Fund. 04.2023.

4-godzinna konferencja online będąca podsumowaniem przez zagranicznych prowadzących kończącego się programu Masters of Didactics. W trakcie konferencji uczestnicy opracowywali rekomendacje dla Ministerstwa dotyczące wdrożenia założeń projektu na polskich uczelniach.

  1. Udział w seminarium warsztatowym „Modele tutoringu a strategie rozwoju kompetencji dydaktyki akademickiej” organizowanym w ramach projektu „Mistrzowie dydaktyki” (online, 5h), 07.09.2021.
  2. „Nauczanie z wykorzystaniem narzędzi on-line – metodyka i planowanie, warsztat dobrych praktyk realizacji dla kadry akademickiej uczelni” – 32-godzinne szkolenie, 25.10 – 29.11.2022.
  3. „Inteligencja emocjonalna w zarządzaniu zespołem” – 16-godzinne szkolenie ramach projektu „Jeden Uniwersytet – Wiele Możliwości. Program Zintegrowany”, 10 i 13.05.2022.
  4. „Praktyczny trening redukcji stresu” – 32-godzinne szkolenie w formule hybrydowej ramach projektu „Jeden Uniwersytet – Wiele Możliwości. Program Zintegrowany” (11,12,18,22.10.2021).
  5. Szkolenie „Trening kreatywnego myślenia i podejmowania decyzji” w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach” (13 h), 27-28.09.2021.
  6. Szkolenie on-line „Zarządzanie sobą w czasie i organizacja pracy własnej” w ramach projektu pt. „Jeden Uniwersytet – Wiele Możliwości. Program Zintegrowany” (14 h), 9-11.03.2021.
  7. „Grywalizacja jako narzędzie w edukacji akademickiej” – 32-godzinne szkolenie przeprowadzone przez Collegium Wratislaviense, 28.09.2017.
  8. Warsztaty „Nowoczesne metody dydaktyczne w przestrzeni szkoły wyższej” (10h) w ramach projektu ,,SWAN Szkolnictwo Wyższe Atrakcyjne i Nowoczesne – Podnoszenie Kompetencji Dydaktycznych Kadry Akademickiej Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego W Katowicach”, 29-30.06.2017.
  9. Dwumiesięczny staż dydaktyczny (1.06 – 31.07.2014) realizowany w ramach programu “Zwiększenie udziału osób dorosłych w kształceniu w zakresie narzędzi informatycznych i technologii – NITKA”, University of Thessaly, Department of Biochemistry and Biotechnology, Larissa, Grecja.

Lista bardziej poniżej, czyli doświadczenie w zakresie edukacji spersonalizowanej:

  1. Udział w programie Uniwersytet Najlepszych (2022/23) – indywidualny tutoring naukowo-rozwojowy – 38 godzin współpracy z dwójką licealistów z partnerskich miast akademickich (Katowice, Sosnowiec) Uniwersytetu Śląskiego.
  2. Udział w programie Mistrzowie Dydaktyki edycja V (2021/22, 2022/23), trzysemestralny tutoring naukowo-rozwojowy dla studentów rozpoczynających studia – dwa 60-godzinne indywidualne kursy tutoringowe z dwójką studentów (120 h).
  3. Prowadzenie zajęć w formie tutoringu w ramach projektu „Mistrzowie Dydaktyki” w okresie od 01.10.2019 r. do 30.06.2020 r (90 h), w tym: kurs tutoringowy z trójką studentów (20 h) oraz wprowadzanie elementów tutoringu grupowego do wykładów i zajęć laboratoryjnych (70 h).
  4. Prowadzenie dwóch 10-godzinnych indywidualnych kursów tutoringowych metodą oksfordzką w ramach projektu „Tutoring dla najlepszych studentów Uniwersytetu Śląskiego”, 2.01-15.05.2019 (20 h).
  5. Prowadzenie dwóch 10-godzinnych cykli indywidualnego kursu tutoringowego metodą oksfordzką w ramach projektu „Tutoring dla najlepszych studentów Uniwersytetu Śląskiego”, 2018 (20 h).
  6. Opieka naukowa nad Studenckim Zespołem Projektowym w ramach programu „Innovative Start. Podniesienie kompetencji zawodowych studentów WBIOŚ UŚ w odpowiedzi na oczekiwania przyszłych pracodawców” – 01.02-30.06.2018 (30h).
  7. Opieka naukowa nad dwoma Studenckimi Zespołami Projektowymi w ramach programu „NEW. Zwiększenie konkurencyjności studentów Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego na rynku pracy poprzez rozwój ich kompetencji zawodowych” – 1.11-30.06.2018 (40h).
  8. Opieka naukowa nad Studenckim Zespołem Projektowym w ramach programu „NEW. Zwiększenie konkurencyjności studentów Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego na rynku pracy poprzez rozwój ich kompetencji zawodowych” – 1.10-30.06.2018 (20h).
  9. Współautor kursu e-learningowego „Mikrobiologia środowiskowa” wykorzystywanego i aktualizowanego w ramach zajęć dydaktycznych (http://el.us.edu.pl/upgow ), 2013.
  10. Współautor kursu e-learningowego „Wykorzystanie mikroorganizmów w ochronie środowiska” wykorzystywanego i aktualizowanego w ramach zajęć dydaktycznych (http://el.us.edu.pl/upgow),
  11. Opiekun naukowy sekcji mikrobiologicznej Interdyscyplinarnego Koła Naukowego Przyrodników Planeta na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska i realizowanego projektu „BioWar” (2015/16, 2016/17, 2017/18).
  12. Wykład „Planowanie doświadczeń biologicznych. Proste w teorii, trudne w praktyce”, w ramach Śląskiego Kongresu Oświaty, 22.09.2015.

Lista na samym dole, czyli nagrody dydaktyczne:

  1. List gratulacyjny JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach dla nauczycieli i nauczycielek akademickich za doskonałą dydaktykę w kategorii innowacje dydaktyczne w roku akademickim 2021/2022.
  2. Nagroda Specjalna Rektora I stopnia za działalność dydaktyczną, 2017.
  3. I miejsce w Kategorii Najlepszy Wykładowca w roku akademickim 2017/18 – Złote Mikroskopy – wyróżnienie studentów ówczesnego Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego.
  4. I miejsce w kategorii Najlepszy Prowadzący Ćwiczenia w roku akademickim 2014/15, II miejsce w roku 2008/09 i 2009/10, III miejsce w roku 2015/16 – Złote Mikroskopy – wyróżnienie studentów ówczesnego Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego.