Wizytówka tutorska:
Z założenia jestem naukowym minimalistą, co tłumaczy, dlatego zostałem mikrobiologiem. Ponadto mikroby niesamowicie szybko ewoluują, a to pozwala na obserwację intrygującego procesu ewolucji w rozsądnych skalach czasowych. Mikroorganizmy środowisk skrajnych (hałdy i lodowce), antybiotykooporność bakterii, ewolucja zespołów mikroorganizmów w glebach skażonych pestycydami – tym się zajmuję. Natomiast moją najnowszą zawodową fascynacją jest toksyczność nanocząstek metali i nanopestycydów względem bakterii i grzybów.
Sam ewoluuję umysłowo i chcę się podzielić z Tobą tym procesem w ramach tutoringu naukowo-rozwojowego. Z jednej strony, zdobyte doświadczenie dydaktyczne pozwala mówić mi o trudnych zagadnieniach przystępnym językiem. Możemy więc razem odkrywać nie tylko bogaty świat mikroorganizmów, ale i początków życia, ewolucji człowieka czy świadomości. Z drugiej, cieszy mnie, gdy mogę Ci pomóc w rozwoju umiejętności zarządzania projektem i czasem, organizacji pracy czy radzenia sobie ze stresem. Wprawdzie nie zrobię tego za Ciebie, ale pokażę, w którym kierunku podążać.
Krótko o sobie:
Jestem certyfikowanym tutorem II stopnia z ponad trzystoma godzinami wypracowanego doświadczenia w zakresie tutoringu naukowo-rozwojowego. Ukończyłem ministerialny program szkoleniowy „Masters of Didactics”, w ramach którego doskonaliłem nowoczesne metody dydaktyczne pod okiem ekspertów z Holandii i Belgii (University of Groningen, Ghent University). Wciąż się uczę, jak być lepszym tutorem i dydaktykiem (lista poniżej), ale częściej uczę innych (lista bardziej poniżej). Czasem ktoś to zauważa (lista na samym dole).
Ponadto pracuję jako adiunkt w Instytucie Biologii, Biotechnologii i Ochrony Środowiska na Wydziale Nauk Przyrodniczych UŚ. Jestem mikrobiologiem środowiskowym i liderem Zespołu Nano-Mikrobiologii, którego aktualne zainteresowania naukowe skupiają się na badaniu interakcji nanomateriały – mikroorganizmy. Po godzinach mikrobiolog polarny, filozof mikrobiologii i ewolucjonista. Amator poezji Herberta, pism Jacka Dukaja i książek Michała Hellera.
Dłużej o sobie:
Lista poniżej, czyli udział w wybranych kursach, projektach i konferencjach edukacyjnych:
- Tutor II Stopnia – Akredytowany Praktyk Tutoringu – 50-godzinny kurs certyfikujący Szkoły Tutorów Collegium Wratislaviense w ramach eksperckiego szkolenia z tutoringu, 1.03-12.05.2022.
- Tutor l stopnia – 64-godzinny kurs certyfikujący Szkoły Tutorów Collegium Wratislaviense w ramach eksperckiego szkolenia z tutoringu realizowanego, 16.12.2017 – 18.02.2018.
- „Advanced Programme of the Masters of Didactics” – 280-godzinne szkolenie, będące kontynuacją programu podstawowego Master of Didactics Programme, projekt Ministerstwa Edukacji i Nauki prowadzony we współpracy z University of Groningen;
Ścieżka: Advanced Teaching and Tutoring Qualification realizowana podczas trzech zjazdów w Warszawie (pierwszy zjazd: 27.06.2022-1.07.2022; drugi: 30.01. – 3.02.2023; trzeci: 25 – 29.09.2023).
- „Masters of Didactics Programme Ghent University” – 100-godzinne certyfikowane szkolenie obejmujące 40-godzinny kurs w Ghent University (40h, 3-7.06.2019), 20-godzinny kurs online i 40-godzinne warsztaty oraz konferencję podsumowującą z zastosowania innowacji edukacyjnych (Kraków, 29-30.01.2020).
- Udział w konferencji „Mistrzowie Dydaktyki. Jak wspierać tutoring w polskim szkolnictwie wyższym?” organizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, Projekt „Mistrzowie Dydaktyki” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny. 22.06.2023.
4-godzinna konferencja online, będąca podsumowaniem kończącego się programu Masters od Didactics przez polskich organizatorów zakończona prezentacją opracowanych na wcześniejszej konferencji (26.04.2023) rekomendacji dotyczących wdrożenia założeń projektu na polskich uczelniach.
- Udział w konferencji „The Final Conference: Masters of Didactics. Conclusions and recommendations” organized by the Ministry of Education and Science in Poland, Project „Masters of Didactics”, under the Operational Programme Knowledge Education Development co-financed by the European Social Fund. 04.2023.
4-godzinna konferencja online będąca podsumowaniem przez zagranicznych prowadzących kończącego się programu Masters of Didactics. W trakcie konferencji uczestnicy opracowywali rekomendacje dla Ministerstwa dotyczące wdrożenia założeń projektu na polskich uczelniach.
- Udział w seminarium warsztatowym „Modele tutoringu a strategie rozwoju kompetencji dydaktyki akademickiej” organizowanym w ramach projektu „Mistrzowie dydaktyki” (online, 5h), 07.09.2021.
- „Nauczanie z wykorzystaniem narzędzi on-line – metodyka i planowanie, warsztat dobrych praktyk realizacji dla kadry akademickiej uczelni” – 32-godzinne szkolenie, 25.10 – 29.11.2022.
- „Inteligencja emocjonalna w zarządzaniu zespołem” – 16-godzinne szkolenie ramach projektu „Jeden Uniwersytet – Wiele Możliwości. Program Zintegrowany”, 10 i 13.05.2022.
- „Praktyczny trening redukcji stresu” – 32-godzinne szkolenie w formule hybrydowej ramach projektu „Jeden Uniwersytet – Wiele Możliwości. Program Zintegrowany” (11,12,18,22.10.2021).
- Szkolenie „Trening kreatywnego myślenia i podejmowania decyzji” w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach” (13 h), 27-28.09.2021.
- Szkolenie on-line „Zarządzanie sobą w czasie i organizacja pracy własnej” w ramach projektu pt. „Jeden Uniwersytet – Wiele Możliwości. Program Zintegrowany” (14 h), 9-11.03.2021.
- „Grywalizacja jako narzędzie w edukacji akademickiej” – 32-godzinne szkolenie przeprowadzone przez Collegium Wratislaviense, 28.09.2017.
- Warsztaty „Nowoczesne metody dydaktyczne w przestrzeni szkoły wyższej” (10h) w ramach projektu ,,SWAN Szkolnictwo Wyższe Atrakcyjne i Nowoczesne – Podnoszenie Kompetencji Dydaktycznych Kadry Akademickiej Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego W Katowicach”, 29-30.06.2017.
- Dwumiesięczny staż dydaktyczny (1.06 – 31.07.2014) realizowany w ramach programu “Zwiększenie udziału osób dorosłych w kształceniu w zakresie narzędzi informatycznych i technologii – NITKA”, University of Thessaly, Department of Biochemistry and Biotechnology, Larissa, Grecja.
Lista bardziej poniżej, czyli doświadczenie w zakresie edukacji spersonalizowanej:
- Udział w programie Uniwersytet Najlepszych (2022/23) – indywidualny tutoring naukowo-rozwojowy – 38 godzin współpracy z dwójką licealistów z partnerskich miast akademickich (Katowice, Sosnowiec) Uniwersytetu Śląskiego.
- Udział w programie Mistrzowie Dydaktyki edycja V (2021/22, 2022/23), trzysemestralny tutoring naukowo-rozwojowy dla studentów rozpoczynających studia – dwa 60-godzinne indywidualne kursy tutoringowe z dwójką studentów (120 h).
- Prowadzenie zajęć w formie tutoringu w ramach projektu „Mistrzowie Dydaktyki” w okresie od 01.10.2019 r. do 30.06.2020 r (90 h), w tym: kurs tutoringowy z trójką studentów (20 h) oraz wprowadzanie elementów tutoringu grupowego do wykładów i zajęć laboratoryjnych (70 h).
- Prowadzenie dwóch 10-godzinnych indywidualnych kursów tutoringowych metodą oksfordzką w ramach projektu „Tutoring dla najlepszych studentów Uniwersytetu Śląskiego”, 2.01-15.05.2019 (20 h).
- Prowadzenie dwóch 10-godzinnych cykli indywidualnego kursu tutoringowego metodą oksfordzką w ramach projektu „Tutoring dla najlepszych studentów Uniwersytetu Śląskiego”, 2018 (20 h).
- Opieka naukowa nad Studenckim Zespołem Projektowym w ramach programu „Innovative Start. Podniesienie kompetencji zawodowych studentów WBIOŚ UŚ w odpowiedzi na oczekiwania przyszłych pracodawców” – 01.02-30.06.2018 (30h).
- Opieka naukowa nad dwoma Studenckimi Zespołami Projektowymi w ramach programu „NEW. Zwiększenie konkurencyjności studentów Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego na rynku pracy poprzez rozwój ich kompetencji zawodowych” – 1.11-30.06.2018 (40h).
- Opieka naukowa nad Studenckim Zespołem Projektowym w ramach programu „NEW. Zwiększenie konkurencyjności studentów Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego na rynku pracy poprzez rozwój ich kompetencji zawodowych” – 1.10-30.06.2018 (20h).
- Współautor kursu e-learningowego „Mikrobiologia środowiskowa” wykorzystywanego i aktualizowanego w ramach zajęć dydaktycznych (http://el.us.edu.pl/upgow ), 2013.
- Współautor kursu e-learningowego „Wykorzystanie mikroorganizmów w ochronie środowiska” wykorzystywanego i aktualizowanego w ramach zajęć dydaktycznych (http://el.us.edu.pl/upgow),
- Opiekun naukowy sekcji mikrobiologicznej Interdyscyplinarnego Koła Naukowego Przyrodników Planeta na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska i realizowanego projektu „BioWar” (2015/16, 2016/17, 2017/18).
- Wykład „Planowanie doświadczeń biologicznych. Proste w teorii, trudne w praktyce”, w ramach Śląskiego Kongresu Oświaty, 22.09.2015.
Lista na samym dole, czyli nagrody dydaktyczne:
- List gratulacyjny JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach dla nauczycieli i nauczycielek akademickich za doskonałą dydaktykę w kategorii innowacje dydaktyczne w roku akademickim 2021/2022.
- Nagroda Specjalna Rektora I stopnia za działalność dydaktyczną, 2017.
- I miejsce w Kategorii Najlepszy Wykładowca w roku akademickim 2017/18 – Złote Mikroskopy – wyróżnienie studentów ówczesnego Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego.
- I miejsce w kategorii Najlepszy Prowadzący Ćwiczenia w roku akademickim 2014/15, II miejsce w roku 2008/09 i 2009/10, III miejsce w roku 2015/16 – Złote Mikroskopy – wyróżnienie studentów ówczesnego Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego.