dr Bożena Nowak
bozena.d.nowak@us.edu.pl
koordynator kierunku Biotechnologia
Instytut Biologii, Biotechnologii i Ochrony Środowiska
Jagiellońska 28, pok. C-151
tel. 32 2009462
Szkolenia, warsztaty dotyczące edukacji spersonalizowanej.
- Warsztaty „Wprowadzenie do tutoringu”. Otwarte Spotkania Dydaktyczne Uniwersytetu Śląskiego.
- Warsztaty „Tutoring w pracy wykładowcy akademickiego czyli po co nam edukacja spersonalizowana”. Otwarte Spotkania Dydaktyczne Uniwersytetu Śląskiego.
- Szkoła Tutorów. Collegium Wratislaviense. Certyfikat tutora I stopnia nr XVII ST/373/2020/1.
- 2020/21. Akredytacja tutorska. Collegium Wratislaviense. Certyfikat Akredytowany Praktyk Tutoringu nr 453/APT/2021/1.
- Masters of didactics. Ghent University.
- Mentoring. Metody dydaktyczne w pracy ze studentami ze specjalnymi potrzebami.
- Advanced Masters of Didactics Programme.
Certyfikaty:
- Certyfikat Tutora nr XVII ST/373/2020/1.
- Certyfikat: Akredytowany Praktyk Tutoringu nr 453/APT/2021/1.
- Certyfikat: Mistrzowie dydaktyki (MoD)
- Certyfikat: Advanced Masters of Didactics Programme (AmoD)
Doświadczenie w edukacji spersonalizowanej:
- Koordynator przedmiotu: “Projekt tutorski I” oraz „Projekt tutorski II” dla osób studiujących kierunek Biotechnologia odpowiednio na I i II stopniu studiów.
- Prowadzący indywidualny tutoring w ramach przedmiotu: “Projekt tutorski I” (2020 do nadal)
- Indywidualny tutoring dla 2 osób studiujących poprzedzający akredytację tutorską (2021).
- Indywidualny tutoring dla 3 osób studiujących poprzedzający otrzymanie certyfikatu MoD (2021).
- Indywidualny mentoring dla osoby z niepełnosprawnością w ramach programu DUO (2022).
- Tutor w programie Uniwersytet Najlepszych (2019/20, 2022/23)
- Opiekun i/lub promotor ponad 50 prac licencjackich/magisterskich
Zarówno w pracy jak i w życiu codziennym jestem absolutnym fanem serii „jak to działa?”. Zatem, jak przystało na prawdziwego biochemika, wciąż szukam odpowiedzi na pytanie jak działają żywe organizmy i tak naprawdę – po co? Najbardziej fascynujące w biologii jest to, że nawet gdy wydaje mi się, że znam już odpowiedź na pytanie, to pojawiają się w świecie naukowym nowe przesłanki, które obalają, z pozoru już ugruntowane, teorie. Wraz z bakteriami, roślinami, zwierzętami czy człowiekiem jako maszynami biochemicznymi, ewoluuje także myśl, postrzeganie świata, chęć znalezienia własnego ja oraz sposób jego wyrażania. Heraklit z Efezu ujął to zgrabnie, że „jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”. I chciałabym aby właśnie ona – zmiana – była myślą przewodnią warsztatów tutorskich.
W kręgu moich najbliższych zainteresowań zawodowych znajdują się polimery i tworzywa – zarówno sztuczne jak i naturalne – oraz mechanizmy ich biodegradacji. W ostatnich latach obserwuje się, zakrojoną na szeroką skalę, nagonkę na tzw. plastiki, które po wykorzystaniu często uważane są już za odpad. Dlaczego? Bo wpadliśmy w pułapkę myślenia jednostronnego. Gdy czegoś nie znamy, próbujemy zaszufladkować tą rzecz, na siłę wcisnąć ją do znanych nam ramek – a rzeczywistość może okazać się bardziej fascynująca, tylko trzeba chcieć ją odkryć. Drugim, nie mniej fascynującym, zagadnieniem jest rola mikroorganizmów w przyrodzie – do dziś tak naprawdę nie odkryliśmy pełnej gamy ich możliwości, a często nie zdajemy sobie sprawy, że to głównie dzięki nim mamy czym oddychać, co jeść i możemy się rozwijać.
Czy to oznacza, że dyskutuję tylko o mikroorganizmach, tworzywach i ich biodegradacji? Oczywiście, że nie! Jeżeli masz jakiś pomysł związany z biotechnologią, nie zgadzasz się z tym co czytasz, słyszysz czy oglądasz i masz ochotę i odwagę przedyskutować swoje przemyślenia i zaprezentować je w formie prezentacji, infografiki lub artykułu naukowego to serdecznie zapraszam. Dokładny temat i zakres tutorialu zostanie ustalony w trakcie pierwszych rozmów.