Szkoła z założenia powinna być miejscem, gdzie dorośli wspierają rozwój młodych, tworząc bezpieczną przestrzeń do popełniania błędów i uczenia się. Czy służą temu oceny, które mocno wrosły w szkolną rzeczywistość?
Wykład będzie zaproszeniem do refleksji, jak w edukacyjnych przestrzeniach formułujemy informację zwrotną wobec nastolatków, co jest dla nich wsparciem w rozwoju, a co staje się blokadą i generuje zniechęcenie. Skorzystamy z podpowiedzi licealistów, którzy podzielą się swoją perspektywą.
Porozmawiamy o tym:
• Czym różni się ocena od informacji zwrotnej?
• Dlaczego nauczycielskie kropki warto zamieniać na znaki zapytania?
• Co to znaczy, że komunikat jest dziełem odbiorcy?
• Jak oddzielać człowieka od zachowania i jego wyników?
• Jak przekazywać trudne komunikaty, żeby miały szansę być usłyszane?
• Jak krytykę zastępować jasną prośbą?
• Jak wdzięczność i docenienie zaprosić do szkolnej ławki i pokoju nauczycielskiego?
Warto pamiętać, że słowa nauczycieli mają dla młodych znaczenie. Oni najczęściej wierzą dorosłym i kiedy słyszą o sobie trudne rzeczy, często nie przestają wierzyć w dorosłych, ale przestają wierzyć w siebie i w ten sposób budują swoje niskie poczucie własnej wartości.
Spotkanie będzie zaproszeniem do podróży w miejsce, gdzie informacja zwrotna staje się początkiem dialogiem i pomaga budować dobrostan. Wtedy obie strony mogą mieć z tego radość i rozwój.

Elżbieta Więcław – nauczycielka, mediatorka, certyfikowana trenerka NVC (Porozumienia bez Przemocy). Od 1996r. współprowadzi w Gliwicach niepubliczne szkoły oraz przedszkole. Towarzyszenie młodym ludziom w rozwoju jest jej praktyką codzienną, w której fundamentem działania jest empatyczna komunikacja. Przez 22 lata była dyrektorką niepublicznego LO, obecnie kieruje także Placówką Kształcenia Ustawicznego FILOMATA – Strefa Rozwoju w Gliwicach.
Pracuje warsztatowo z radami pedagogicznymi, rodzicami, nastolatkami i dziećmi, grupami otwartymi, udziela także indywidualnego wsparcia. Prowadzi zajęcia dla studentów studiów podyplomowych z NVC. Od wielu lat moderuje w Gliwicach grupę praktykującą NVC, która regularnie spotyka się raz w miesiącu dla pogłębiania umiejętności komunikacji opartej na empatii.