Edycje


 

O Kongresie

KONGRES OŚWIATY KATOWICE 2024

TO dotyka wszystkich – KRYZYS zdrowia psychicznego”

Termin: 16 września 2024 r.

Miejsce: Wydział Prawa i Administracji
Uniwersytet Śląski w Katowicach

Katowicki Kongres Oświaty organizowany jest już od ponad dekady z myślą o wszystkich osobach zaangażowanych w tworzenie środowiska edukacyjnego wysokiej jakości. Edukacja, którą w ramach tego wydarzenia staraliśmy się implementować do szkół w całym regionie, odwołuje się do postrzegania świata społecznego w wymiarze sprawczości i wspólnotowości, a także etyki i odpowiedzialności. Tolerancja i poszanowanie różnorodności to zasady, którymi kierowaliśmy się przy wyborze zagadnień, które w poprzednich latach stały się przedmiotem wystąpień plenarnych, warsztatów oraz dyskusji panelowych i kuluarowych. Ubiegłoroczna odsłona Kongresu Oświaty została poświęcona kwestii wielokulturowości oraz edukacji międzykulturowej, w tym zwłaszcza pracy z dziećmi i młodzieżą z doświadczeniem uchodźstwa i migracji.

Świat nieustannie się zmienia, co wymaga od nas nie tylko uwagi pozwalającej zauważyć to co najistotniejsze, ale także zdolności do adaptacji. Rzeczywistość kryzysu, patrząc przez pryzmat ostatnich wydarzeń i narastającego napięcia, zwłaszcza w kontekście pandemii COVID-19 i  wojny w Ukrainie, wydaje się jedną z najbardziej podstawowych ludzkich rzeczywistości. Coraz częściej jednostka nie jest w stanie samodzielnie poradzić sobie z sytuacją kryzysową. Jeszcze trudniej bywa w przypadku wystąpienia efektów kaskadowych. Problem ten w sposób szczególny dotyka młodego pokolenia. To właśnie dzieci i młodzież są najbardziej narażone na zaburzenie dobrostanu psychicznego. Ich zasoby wewnętrzne wyczerpują się pod presją rosnących wymagań, także tych stawianych przez środowisko edukacyjne, dlatego tematem przewodnim Kongresu Oświaty Katowice 2024 uczynić chcemy problem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz istotną rolę współpracy szkoły, rodziny i innych instytucji oświatowych w zakresie działań podejmowanych wobec dziecka będącego w kryzysie psychicznym.

Program

Oto zagadnienia, wokół których pragniemy skoncentrować obrady tegorocznego Kongresu:

  • sygnały kryzysu psychicznego i jego rozpoznawanie;
  • pierwsza pomoc osobie doświadczającej kryzysu;
  • samouszkodzenia i autoagresja dzieci i młodzieży;
  • możliwości i form interwencji kryzysowej na poziomie szkoły;
  • rola sieci wsparcia społecznego w procesie zdrowienia dzieci i młodzieży;
  • prewencja wtórnej traumatyzacji w konsekwencji pomagania osobom po traumie;
  • charakterystyka etapów rozwoju w aspekcie podatności na kryzys.

KONGRES OŚWIATY KATOWICE 2024
TO dotyka wszystkich – KRYZYS zdrowia psychicznego”
16 WRZEŚNIA 2024

08:15 - 09:00
REJESTRACJA UCZESTNIKÓW

09:00–10:30

OTWARCIE KONGRESU OŚWIATY

Wykład: Neurobiologia codzienności. Dlaczego nasze duże mózgi miewają tyle kłopotów?

dr Marek Kaczmarzyk, prof. UŚ
aula nr 6

10:30 - 11:00
PRZERWA KAWOWA

11:00–12:00

I BLOK WYKŁADOWO-WARSZTATOWY

Wykład dla młodzieży

Ewa Bensz-Smagała
Pierwsza pomoc osobie doświadczającej kryzysu
Aula nr 6

Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

Elżbieta Więcław
Chcę zrozumieć, czego potrzebujesz, czyli co może zdziałać empatia na progu edukacji?
Sala 2.21

dr Olga Knapek
Rozpoznawanie i reagowanie na sygnały kryzysu u małych dzieci. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Sala 2.25

Szkoła podstawowa
klasy 4-8

Monika Żańczak
Przemoc wobec dziecka: przyczyny, skutki i prewencja
Sala 2.20

Szkoła ponadpodstawowa

dr Karolina Zalewska-Łunkiewicz
Kryzys psychiczny u młodzieży – jak go rozpoznać i jak zrozumieć
Sala 2.23

Anna Jazłowska
Adaptacja dzieci i młodzieży w obliczu kryzysów – możliwości wsparcia
Sala 2.24


12:00 - 12:15
PRZERWA TECHNICZNA

12:15–13:15
II BLOK WYKŁADOWO-WARSZTATOWY

Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

Aleksander Baj
Czy edukacja domowa jest odpowiedzią na kryzysy emocjonalne u dzieci i młodzieży?
Sala 2.20

Marek Kaczmarzyk
Neurobiologia wczesnego dzieciństwa
Sala 2.24

Szkoła podstawowa
klasy 4-8

dr Anna Kubiak
Przemoc rówieśnicza
i samouszkodzenia – współczesne zagrożenia wśród młodzieży, współczesne wyzwania dla dorosłych
Sala 2.21

kom. Ewelina Stępień-Hajda
&
podkom. Mateusz Jaroch
Przemoc wobec dzieci – aspekty prawne
Sala 2.22

Szkoła ponadpodstawowa

Elżbieta Więcław
Między oceną a informacją zwrotną, czyli o tym, że słowa mają MOC
Sala 2.23

Ewa Bensz-Smagała
Pierwsza pomoc osobie doświadczającej kryzysu
Sala nr 2.25


13:15 - 14:00
PRZERWA LUNCHOWA

14:00–15:00
III BLOK WYKŁADOWO-WARSZTATOWY

Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

Dawid Mędrala
O stanach depresyjnych i emocjonalnych skrajnościach w kontekście wychowania
Sala 2.22

Szkoła podstawowa
klasy 4-8

Monika Szczepanik
Każdy wiek ma swoje prawa, czyli o kryzysach, które wynikają z rozwoju i o tym w jaki sposób się nimi opiekować
Aula nr 6

Szkoła ponadpodstawowa

Tomasz Bilicki
Interwencja kryzysowa w szkole
Sala 2.23


15:00 - 15:15
ZAMKNIĘCIE KONGRESU

BRAK WOLNYCH MIEJSC

Zapisz się już dziś!

Organizator

w partnerstwie z

Kontakt

W sprawach merytorycznych

Koordynatorzy merytoryczni Kongresu Oświaty
dr Marcela Gruszczyk
e-mail: marcela.gruszczyk@us.edu.pl

dr Marek Kaczmarzyk, prof. UŚ
email: marek.kaczmarzyk@us.edu.pl

W sprawach organizacyjnych:

Uniwersytet Otwarty
w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach
ul. Uniwersytecka 4, pokoje B0.28 do B0.33
40-007 Katowice
Telefon: 32 359 21 45
e-mail: uniwersytetotwarty@us.edu.pl


Godziny pracy biura:
pon.-pt.: 7:30 – 15:30