Zdrowie psychiczne nastolatków, wkraczających w okres wczesnej dorosłości stanowi w ciągu ostatnich lat coraz szerszy temat dyskusji społecznych i debat specjalistycznych. Rejestrowany wzrost zakłóceń w sferze przeżywania emocjonalno – interpersonalnego tej grupy osób budzi zaniepokojenie i pytania jak rozpoznać te trudności i jak w ich przypadku pomagać? Szkoła jest szczególnym środowiskiem, w którym zmiany zachowań młodych osób ujawniają się na tle kontaktów rówieśniczych, czy wyzwań edukacyjnych; niejednokrotnie to nauczyciele i  wychowawcy są tymi, którzy jako pierwsi dostrzegają sygnały takiego procesu zmian.  Zagadnienia jakie poruszymy podczas wykładu pozwolą wzmocnić rozumienie kryzysu psychicznego u starszej młodzieży, by pozwolić na podjęcie decyzji w kwestii dalszych interwencji.

Podczas spotkania spróbujemy zatem odpowiedzieć sobie m.in. na pytania:  Czy kryzysy emocjonalne u nastolatków zawsze oznaczają poważny kryzys psychiczny? Jakim językiem mówią stany nadwyrężenia zdrowia psychicznego młodzieży i czy jest on podobny do języka kryzysu osób dorosłych? O czym mogą świadczyć czasem trudne zachowania młodych osób, takie jak drażliwość, skrajne unikanie kontaktów czy samookaleczenia? 

dr Karolina Zalewska-Łunkiewicz – specjalistka psycholożka kliniczna, certyfikowana psychoterapeutka, pracująca w nurcie psychodynamicznym ze starszą młodzieżą i dorosłymi, socjoterapeutka. Kierowniczka Zakładu Psychologii Klinicznej i Zdrowia w Katowickim Wydziale Uniwersytetu SWPS. Naukowo interesuje się uwarunkowaniami zdrowia psychicznego, adaptacji i funkcjonowania społecznego osób dorosłych i młodzieży doświadczających zaburzeń psychicznych oraz przeżywających sytuacje kryzysowe. Autorka i współautorka artykułów z zakresu psychologii klinicznej i społecznej płci. Pracowała w ośrodkach klinicznych i wsparcia rodzin, zajmujących się m.in. diagnozą i terapią młodzieży.