Dobrawa Szlachcikowska

Z wykształcenia mgr chemii. Niegdyś przekonana, że praca w szkole to nie jej droga.  Korepetytorka od zawsze, bo choć uczyć uparcie nie chciała, to nauka innych przychodziła łatwo i naturalnie. Obecnie całkowicie oddana szeroko rozumianej edukacji. Pracuje jako koordynatorka projektu Pi-stacja, w ramach którego współtworzyła wideolekcje z chemii, fizyki, biologii i techniki. Obecnie kieruje projektem i nadzoruje produkcję kolejnych wideolekcji, nie rezygnując jednak z pisania i konsultowania scenariuszy i z roli lektora. W ramach tej współpracy prowadziła webinary powtórkowe dla maturzystów i ósmoklasistów, a także jest autorką próbnych egzaminów maturalnych w ramach akcji Próbny egzamin z Pi-stacją, organizowanej od 2020 roku. Prowadziła także: szkolenia dla nauczycieli z wykorzystania nowoczesnych form edukacji, warsztaty dla wolontariuszy fundacji Web-korki, a także szereg szkoleń z wykorzystania zasobów Pi-stacji w szkolnej rzeczywistości i poza nią, a także wprowadzania modelu odwróconej lekcji. Nie rezygnuje jednak z bezpośredniego kontaktu z uczniami. Jest nauczycielką matematyki, fizyki i chemii w Społecznej Szkole Podstawowej w Krotoszynie, specjalizując się w pracy z uczniami z specyficznymi trudnościami w nauce. Przez wiele lat, w ramach własnej działalności, przygotowywała uczniów do egzaminów, głównie maturalnych.  

Opowiedz to obrazem. Projektowanie materiałów wideo do nauki przedmiotów przyrodniczo-matematycznych

Film to forma przekazu, pozwalająca angażować uczniów w dużo większym stopniu, niż sam wykład. W trakcie warsztatu uczestnicy odkryją kreatywne sposoby planowania i projektowania interaktywnych materiałów cyfrowych, takich jak wideo edukacyjne, wspierających naukę przedmiotów przyrodniczo-matematycznych. Warsztat skupi się na brainstormingu, tworzeniu storyboardów i pisaniu fragmentów scenariuszy, co pozwoli nauczycielom i edukatorom zdobyć praktyczne umiejętności projektowania angażujących zasobów edukacyjnych. Sesja będzie interaktywna, oparta na współpracy i wymianie pomysłów, z inspiracjami z projektu Pi-stacja, który oferuje darmowe wideolekcje zgodne z podstawą programową. Uczestnicy dowiedzą się, jak zwiększać skuteczność przekazu, a wiedzę tą będą mogli wykorzystać nie tylko podczas przygotowywania własnych materiałów wideo, ale też podczas projektowania lekcji offline. Otrzymają także listę bezpłatnych narzędzi do edycji obrazu i montażu materiałów wideo. 

Dobrawa Szlachcikowska, jako koordynatorka projektu Pi-stacja Pi-stacja, wnosi do warsztatu wieloletnie doświadczenie w tworzeniu skutecznych materiałów cyfrowych. Pi-stacja, realizowana przez fundację Katalyst Education, to platforma oferująca ponad tysiąc darmowych wideolekcji z matematyki, chemii, fizyki, biologii, przyrody, techniki i geografii, zgodnych z polską podstawą programową. Wideolekcje są dostępne na stronie pistacja.tv oraz na kanale YouTube i mają już blisko 76 milionów wyświetleń, co świadczy o ich popularności i skuteczności.  

Warsztat będzie obejmował kilka kluczowych etapów projektowania, które uczestnicy będą mogli przećwiczyć w grupach: 

  • Definiowanie celów edukacyjnych: Uczestnicy nauczą się, jak ustalać jasne i osiągalne cele nauczania, np. wyjaśnienie procesu fotosyntezy czy zrozumienie równań kwadratowych, zapewniając, że materiały są zgodne z podstawą programową. 
  • Planowanie treści: Dyskusja na temat strukturyzowania treści, aby była logiczna i łatwa do przyswojenia, z uwzględnieniem kluczowych punktów, które muszą być przekazane, oraz sposobów na utrzymanie uwagi uczniów. 
  • Tworzenie storyboardów: uczestnicy będą tworzyć ręczne szkice storyboardów, które wizualizują sekwencję wydarzeń w materiale cyfrowym, np. w wideo edukacyjnym, pomagając zaplanować, jak przedstawić dane zagadnienie. 

Pisanie fragmentów scenariuszy: Uczestnicy dowiedzą się, jak pisać angażujące i edukacyjnie wartościowe scenariusze, z uwzględnieniem języka dostosowanego do grupy docelowej, odpowiedniego tempa narracji i elementów interaktywnych, takich jak pytania czy zadania do rozwiązania.