„I DUET MOCY”
- „Szybkość zmian a możliwości przystosowania czyli o mozgach w warunkach różnic kulturowych”
Zmiany zachodzące we współczesnym świecie są szybsze i gwałtowniej wpływają na rozwijające się mozgi miedzy innymi z powodu nieograniczonego dostępu do informacji. Brak selekcji zmusza mozgi do selekcji naturalnej, która wyróżnia informacje o potencjalnych zagrożeniach. W efekcie trudności staja się wyzwaniami a te często destabilizują systemy tak nerwowe jak i społeczne. Podczas webinarium zaprezentowane zostały efekty równoległego działania czynników biologicznych i kulturowych na mozgi osób zmuszonych do nagłej zmiany środowiska społecznego, w tym m.in. dzieci i młodzieży z doświadczeniem uchodźczym.
- „Prawne aspekty w pracy nauczyciela, z uwzględnieniem kontekstu nauczania osób z doświadczeniem uchodźczym”
Celem webinarium było przedstawienie aktualnych przepisów regulujących prawną pozycję nauczyciela/ki w szkole, do której uczęszczają uczniowie/uczennice z doświadczeniem uchodźczym. Omówione zostały przede wszystkim ich obowiązki w zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz prawa, jakie posiada w zakresie realizacji tych zadań. Ponadto, przedmiotem szkolenia były przepisy regulujące zatrudnianie kadry dydaktycznej w czasie agresji Rosji na Ukrainę (tzw. specustawa ukraińska) oraz dotyczące podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Kurs miał na celu również pokazanie, że nauczyciel/ka funkcjonując w przestrzeni szkolnej mogą mieć do czynienia z przepisami z różnych gałęzi prawa, w zależności od rodzaju „przewinienia” jakiego się dopuszczono się w stosunku do nich, bądź jakiego sami się dopuścili.
„II DUET MOCY”
- „Świadoma komunikacja z uczniem w sytuacji trudnych doświadczeń
Komunikacja pełni w życiu jedną z podstawowych funkcji. Jest niezbędna w relacji z uczniem i uczennicami, którzy doświadczyli trudnych sytuacji, w tym migracji i uchodźstwa. Zadajemy sobie pytanie w jaki sposób możemy poprawić jakość tych relacji? Jak możemy poznać ich emocje i potrzeby?
Celem wykładu jest zwrócenie uwagi na prawdziwe myśli i odczucia uczniów i uczennic, a także rozkodowanie sygnałów ich mowy niewerbalnej. Zastanowimy się również jak świadome używać mowy ciała w celu poprawienia naszej komunikacji.
- „Prawne aspekty w pracy nauczyciela, z uwzględnieniem kontekstu nauczania osób z doświadczeniem uchodźczym” –
Co składa się na komunikację, którą obie strony uznają za konstruktywną? Co stoi na przeszkodzie by usłyszeć drugiego i być usłyszanym? Jak budować przestrzeń do dialogu mimo różnorodności? Jak różnorodność (doświadczeń, wieku, ról, stanowiska) może wesprzeć nas w komunikacji?
Ponadto, wspólnie z Fundacją Kosmos dla Dziewczynek zorganizowano dla katowickich nauczycieli/nauczycielek webinarium pt. „Kosmos dla Dziewczynek. Jak nie wpaść w pułapki stereotypów?”
Warsztaty pokazują – bazując na podstawie danych z badań naukowych – jak stereotypy oddziaływają na dzieci od najwcześniejszych lat i jakie to ma przełożenie na ich samoocenę, poczucie własnej wartości czy wybory. Podczas spotkania omówiona została również kwestia stereotypów i uprzedzeń, które mogą wpłynąć na relacje między dziećmi z Polski i Ukrainy (ale również np. z Białorusi). Spotkanie ma na celu pomóc gronu pedagogicznemu (szeroko rozumianemu) przeciwdziałać dyskryminacji uczniów/uczennic na tle narodowościowym, a także wesprzeć ich w procesie integracji uczniów i budowaniu postawy tolerancji wobec różnorodności w zespole klasowym.
„III DUET MOCY”
- O ocenianiu i motywacji w edukacji dzieci i młodzieży w wielokulturowej klasie
Podczas spotkania uczestnicy/uczestniczki dowiedzieli się , w jaki sposób tworzyć wymagania i oceniać dzieci i młodzież z doświadczeniem uchodźczym. Przeanalizowali również proces wspierania motywacji uczniów/uczennic w wielokulturowej klasie i jej filary. Prowadząca webinarium zaprezentowała im także techniki wspierające motywację uczniów/uczennic. Temat zostanie ujęty w sposób uwzględniający wszystkie osoby w klasie.
- „Prawne aspekty w pracy nauczyciela, z uwzględnieniem kontekstu nauczania osób z doświadczeniem uchodźczym”
Celem webinarium było przedstawienie aktualnych przepisów regulujących prawną pozycję nauczyciela/ki w szkole, do której uczęszczają uczniowie/uczennice z doświadczeniem uchodźczym. Omówione zostały przede wszystkim ich obowiązki w zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz prawa, jakie posiada w zakresie realizacji tych zadań. Ponadto, przedmiotem szkolenia były przepisy regulujące zatrudnianie kadry dydaktycznej w czasie agresji Rosji na Ukrainę (tzw. specustawa ukraińska) oraz dotyczące podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Kurs miał na celu również pokazanie, że nauczyciel/ka funkcjonując w przestrzeni szkolnej mogą mieć do czynienia z przepisami z różnych gałęzi prawa, w zależności od rodzaju „przewinienia” jakiego się dopuszczono się w stosunku do nich, bądź jakiego sami się dopuścili.
„IV DUET MOCY”
- „Jak budować wielokulturowe zespoły uczniowskie i rozwijać kompetencje międzykulturowe u dzieci i młodzieży? Praktyczne ujęcie”
Podczas webinarium Łukasz Szeliga podzielił się wiedzą i doświadczeniem w budowaniu wielokulturowych zespołów uczniowskich, w których wartości tj. szacunek, otwartość umysłu, współpraca i odpowiedzialność stoją u podstaw. Ponadto prowadzący omówił, czym w praktyce społecznej różni się wielokulturowość od międzykulturowości i przedstawił sposoby rozwijania nie tylko kompetencji międzykulturowych u dzieci i młodzieży szkolnej, ale również samoświadomości i inteligencji emocjonalnej jako kompetencji kluczowych w współczesnym, dynamicznie zmieniającym się świecie.
- „Edukociołek z inspiracjami na edukację społeczno-przyrodniczą”
Podczas webinarium poruszone zostały zagadnienia związane z biofilią oraz syndromem deficytu natury.