Edukatorium psychologiczno-pedagogiczne – 27.05.2025 r.

27 maja 2025 r. w przestrzeni Uniwersytetu Otwartego w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach odbyło się spotkanie poświęcone ocenie funkcjonalnej jako narzędziu wspierającemu pracę nauczyciela w zróżnicowanych grupach uczniów. Współczesna szkoła to przestrzeń, w której spotykają się osoby o różnych potrzebach edukacyjnych, stylach uczenia się i doświadczeniach. Podczas panelu dyskusyjnego, prowadzonego przez prof. Edytę Widawską, paneliści i panelistki dzielili się praktykami, które pomagają lepiej rozumieć indywidualne możliwości uczniów i uczennic, a nie tylko ich wyniki.

W drugiej części spotkania uczestnicy wzięli udział w warsztatach tematycznych dostosowanych do różnych etapów edukacji:

  • Ocena funkcjonalna w przedszkolu – prowadzenie: dr Radosław Piotrowicz
  • Ocena funkcjonalna w szkole podstawowej – prowadzenie: dr hab. prof. UAM Beata Jachimczak
  • Ocena funkcjonalna w szkole ponadpodstawowej – prowadzenie: dr hab. prof. KUL Ewa Domagała-Zyśk

Dyskusje i ćwiczenia warsztatowe potwierdziły, że ocena funkcjonalna pozwala nauczycielom bardziej świadomie wspierać rozwój uczniów – nie tylko diagnozując trudności, ale także odkrywając ich potencjał. Spotkanie stało się inspirującą przestrzenią wymiany doświadczeń oraz refleksji nad bardziej włączającym i skutecznym podejściem do edukacji.