Odpowiadając na zapotrzebowanie placówek oświatowych, przedstawiamy Państwu ofertę szkoleń dla rad pedagogicznych na bieżący rok szkolny. Zawiera ona nowości związane z aktualnymi trendami i kierunkami kształcenia oraz bieżącymi zmianami w przepisach oświatowych, a także starsze propozycje szkoleń i warsztatów, które cieszyły się do tej pory największym zainteresowaniem.
Celem organizowanych przez nas szkoleń jest udzielenie Państwu wsparcia merytorycznego i metodycznego w zakresie doskonalenia kompetencji zawodowych, wskazanie kierunków rozwoju osobistego, zapoznanie Państwa z nowościami w dynamicznie przeobrażającej się rzeczywistości szkolnej oraz pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów pedagogicznych.
Zajęcia odbywają się w formie wykładowej lub warsztatowej. W warsztatach szczególny nacisk kładziemy na praktyczne zastosowanie nowej wiedzy i umiejętności, a także pracę nad konkretnymi problemami danej szkoły, klasy czy osoby. W przypadku szkoleń prowadzonych w formie warsztatowej optymalna liczebność grupy nie powinna przekraczać 35 – 40 osób. Szkolenia odbywają się na terenie Państwa szkoły w dogodnych dla Państwa terminach oraz godzinach.
Blok I: Szkolenia z zakresu – 1 500 zł brutto (135 minut)
Blok II: Szkolenia z zakresu neurodydaktyki – 1 900 zł brutto (135 minut)
Pakiet dwóch szkoleń (szkolenie z bloku I + szkolenie z bloku II) – 2 850 zł
Zapisy przyjmujemy przez cały rok szkolny.
TEMATYKA SZKOLEŃ
I BLOK TEMATYCZNY
INNOWACYJNE POMYSŁY NA EDUKACJĘ
Prowadząca: dr Aleksandra Pyrzyk-Kuta
Grupa docelowa: nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, nauczyciele klas IV-VIII, wychowawcy świetlic, terapeuci zajęciowi, instruktorzy domów kultury
Czas trwania szkolenia: 4 godziny dydaktyczne
Szkolenie ukazuje terapeutyczny potencjał tańca i ruchu. Uczestnicy poznają struktury i improwizacje taneczne oraz tańce w kręgu, wspomagające rozwój ruchowy, społeczny oraz emocjonalny dzieci i młodzieży wymagającej specjalnych, alternatywnych oddziaływań. Choreoterapia, czyli terapia poprzez taniec i ruch pozwala na wymianę komunikatów pozawerbalnych oraz symboliczną ekspresję uczuć, emocji i myśli, pogłębia świadomości ciała, pomaga również poznać i doceniać siebie. Choreoterapia jest uniwersalną metodą stosowaną zarówno w wymiarze rozwojowym, społecznym, integrującym jak i usprawniającym oraz leczniczym.
Prowadząca: dr Ewelina Kawiak
Grupa docelowa: nauczyciele (wszystkie etapy edukacyjne), pedagodzy specjalni, pedagodzy szkolni
Sprawne myślenie jest kluczową kompetencją, niezbędną do sprawnego funkcjonowania w dzisiejszym świecie. Przydaje się zarówno w szkole – na sprawdzianach, podczas rozwiązywania zadań czy tworzenia projektów ale także podczas stawiania czoła codziennym wyzwaniom. Jak zatem zadbać o dobrą kondycję mózgów Naszych uczniów? Warto zachęcać ich do rozwijania logicznego myślenia a co za tym idzie warto wykorzystywać podczas zajęć aktywności sprzyjające rozwojowi procesów myślowych. Podczas tego warsztatu poznasz sprawdzone pomysły praktyczne i angażujące rozrywki umysłowe, które z powodzeniem wykorzystasz zarówno na zajęciach edukacyjnych, jak i podczas zajęć dodatkowych. Ale to nie wszystko – podpowiem też jak dbać o sprawność mózgu w dorosłości – bo mózg nauczyciela też musi być fit!
Prowadząca: dr Iwona Wendreńska
Grupa docelowa: nauczyciele szkół podstawowych
Jak budować prawdziwą współpracę w szkole? Metoda projektu to nie tylko sposób pracy, ale przede wszystkim przestrzeń, w której uczniowie, nauczyciele i rodzice stają się partnerami w działaniu. Podczas warsztatu uczestnicy poznają istotę metody projektu – jej strukturę, kluczowe etapy (od wyboru tematu po prezentację efektów) oraz rolę nauczyciela jako mentora i towarzysza w procesie uczenia się.
Zajęcia mają charakter praktyczny – uczestnicy przejdą skrócony cykl projektu, doświadczając współpracy i wspólnego podejmowania decyzji. Poznają także przykłady dobrych praktyk oraz narzędzia wspierające planowanie, monitorowanie i refleksję w pracy metodą projektu. Warsztat pokazuje, jak rozwijać u uczniów samodzielność, odpowiedzialność i jak angażować rodziców.
Prowadzący: dr Jacek Francikowski, dr Michał Krzyżowski
Grupa docelowa: nauczyciele edukacji szkolnej i akademickiej
czas trwania: 3 godz.
Podczas szkolenia uczestnicy poznają podstawy wykorzystania technologii druku 3D w pracy dydaktycznej. Uczestnicy zapoznają się z rodzajami materiałów, możliwościami, ograniczeniami oraz praktycznymi zastosowaniami tej technologii. Pracując na bazie gotowych projektów, nauczą się projektować własne obiekty oraz przygotowywać pliki do druku. Zostanie także omówiona i przećwiczona procedura drukowania, od wyboru parametrów po gotowy wydruk. Warsztaty mają charakter praktyczny i pokazują, jak druk 3D może stać się użytecznym narzędziem w edukacji.
Prowadząca: mgr Klaudia Nowak
Jak sprawić, by nasi uczniowie sięgnęli po książkę z takim samym entuzjazmem, z jakim scrollują tablicę w mediach społecznościowych? Szkolenie „Bookstagram w edukacji” to pełne praktycznych wskazówek spotkanie, podczas którego zostaną zaprezentowane konkretne sposoby łączenia świata literatury z cyfrową rzeczywistością generacji Z i alfa. Wspólnie zanurzymy się do internetowej społeczności miłośników książek i poznamy sprawdzone formaty, które można przenieść do codzienności szkolnej, w tym: „To Be Read”, „Projekt Słoik”, „Czytanie Po Rozdziale” i wiele innych. Szkolenie pokazuje, jak w prosty i atrakcyjny sposób wdrożyć wybrane elementy nauczania hybrydowego, które rozwiną poziom czytelnictwa, krytycznego myślenia i kompetencje cyfrowe uczniów.
Prowadząca: dr Magdalena Christ
Harmonogram:
- Wprowadzenie do tutoringu szkolnego – różnice między tutoringiem, mentoringiem i coachingiem; podstawowe rodzaje tutoringu
- Sposoby na zawiązywanie relacji tutorskiej – wybrane przykłady
- Narzędzia wspierające ucznia w określanie celu tutroringu
- Odkrywanie przez ucznia mocnych stron i obszarów do pracy na drodze do realizacji postawionego sobie celu
- Tutoring „Czas Start” – etapy pierwszego spotkania z podopiecznym
- Kontrakt w tutoringu
- Praca na eseju
- Źródła inspiracji dla tutora/tutorki
Szkolenie ma character warsztatu opartego na zaangażowaniu uczestników i uczestniczek w proponowane ćwiczenia, z elementami miniwykładu i dyskusji.
POTĘGA RÓŻNORODNOŚCI
Prowadząca: dr Dorota Prysak
Grupa docelowa: pracownicy oświaty
Współczesna szkoła to przestrzeń, w której uczniowie różnią się między sobą stylem uczenia się, tempem pracy, możliwościami poznawczymi, zainteresowaniami, a także doświadczeniami społecznymi i kulturowymi. Prowadzenie zajęć w tak zróżnicowanym środowisku stanowi wyzwanie, ale też daje ogromne możliwości rozwijania potencjału każdego ucznia.
Podczas warsztatu uczestnicy poznają praktyczne strategie pracy w grupach zróżnicowanych, które pomogą im:
- dostrzegać i wykorzystywać mocne strony uczniów,
- planować zadania dostosowane do różnych poziomów umiejętności,
- stosować metody aktywizujące sprzyjające współpracy,
- budować atmosferę włączającą i wspierającą,
- rozwijać kompetencje społeczne oraz poczucie sprawczości wśród uczniów.
Cele warsztatu:
- Zrozumienie wyzwań i korzyści pracy w grupie zróżnicowanej.
- Poznanie narzędzi i technik różnicowania zadań dydaktycznych.
- Ćwiczenie metod pracy zespołowej, które sprzyjają integracji i efektywnej współpracy.
- Rozwijanie umiejętności nauczyciela w zakresie wspierania indywidualnych potrzeb uczniów.
Prowadząca: dr Marcela Gruszczyk
Szkolenie przygotowuje nauczycieli do świadomej i skutecznej pracy w klasach, w których uczą się dzieci o różnym pochodzeniu kulturowym, językowym i religijnym. Uczestnicy dowiedzą się, jak tworzyć środowisko edukacyjne sprzyjające integracji, poszanowaniu różnorodności i współpracy. Zakres treści:
– zjawisko wielokulturowości w polskiej szkole – wyzwania i szanse,
– stereotypy i uprzedzenia – jak je rozpoznawać i im przeciwdziałać,
– rola nauczyciela jako mediatora i promotora dialogu międzykulturowego,
– praktyczne metody pracy w klasie wielokulturowej (projekty, gry, techniki integracyjne),
– strategie wspierania uczniów z doświadczeniem migracji i uczniów z ograniczoną znajomością języka polskiego,
– przykłady dobrych praktyk z polskich i europejskich szkół.
Prowadząca: dr Marcela Gruszczyk
Szkolenie koncentruje się na praktycznych strategiach wspierania integracji zespołu klasowego, rozwijania pozytywnej atmosfery w klasie oraz budowania relacji opartych na zaufaniu i współpracy. Uczestnicy poznają:
– różnice między grupą a zespołem i etapy rozwoju zespołu klasowego,
– narzędzia diagnozy dynamiki klasy,
– techniki integracyjne i gry zespołowe wspierające współpracę,
– sposoby rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z wykluczeniem,
– rolę nauczyciela jako lidera i moderatora procesu budowania zespołu.
Prowadząca: dr Sabina Pawlik
Warsztaty „Partycypacja w szkole: narzędzia i dobre praktyki” mają na celu ukazanie ich uczestnikom, w jaki angażować uczniów we współdecydowanie o życiu szkoły i jaki sposób można wykorzystać do tego sprawdzone metody. Uczestnicy poznają ideę partycypacji dzieci i młodzieży oraz korzyści z niej wynikające. Przedstawione zostaną praktyczne narzędzia, które ułatwiają zbieranie opinii uczniów i podejmowanie wspólnych decyzji oraz stwarzają okazję do wypowiadania się. Ważnym elementem spotkania będzie analiza dobrych praktyk z polskich oraz zagranicznych szkól w zakresie partycypacji. Dzięki warsztatom nauczyciele zyskają wiedzę w jaki sposób organizować proces konsultacji i współdecydowania w szkole, a także praktyczne pomysły na działania.
WSPARCIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE
Prowadząca: dr Ewelina Kawiak
Grupa docelowa: nauczyciele (klasy IV-VIII szkoły podstawowej oraz nauczyciele szkół ponadpodstawowych), pedagodzy specjalni, pedagodzy szkolni
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się występują na każdym etapie edukacyjnym. Trudności te manifestują się z różnym stopniem nasilenia i mogą dotyczyć różnych zakresów wiedzy czy umiejętności. Przede wszystkim utrudniają one uczniom sprawne funkcjonowanie – zarówno w szkole, jak i w życiu codziennym. Ale czym one tak naprawdę są? Podczas tego warsztatu dowiesz się jakie jest podłoże specyficznych trudności w uczeniu się oraz jak wygląda procedura diagnostyczna. Poznasz też sprawdzone sposoby na pracę z uczniami, które przydadzą się zarówno na lekcjach edukacyjnych, jak i na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Wszystko to w oparciu o praktykę edukacyjną z perspektywy prowadzącej warsztat – nauczyciela, pedagoga i diagnosty poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Prowadząca: dr Karolika Skop
Grupa docelowa: nauczyciele szkół średnich i starszych klas szkół podstawowych
W czasie spotkania poruszymy temat depresji, jako jednej z najczęstszych przyczyn zgłaszania się nastolatków do gabinetu psychologa i psychiatry. Poznamy kryteria diagnostyczne i wspólnie zastanowimy się, które z zachowań nastolatków są normą, a które powinny nas – nauczycieli – niepokoić. Spotkanie będzie okazją do zastanowienia się, jak można wspierać osoby z depresją i gdzie powinniśmy skierować ucznia i jego rodziców.
ZAGADNIENIA PRAWNE
Prowadząca: prof. dr hab. Ewa Jarosz
Współczesne stanowiska na temat przemocy – jej istoty i form, konsekwencji (szkodliwości) i uwarunkowań; globalne i europejskie standardy ochrony dzieci przed przemocą; polskie podstawy formalne przeciwdziałania przemocy wobec dzieci; formalna rola nauczycieli na tle polskiego prawa; procedura Niebieskiej Karty a inne obszary działań nauczycieli wobec problemu przemocy wobec dzieci; jak rozpoznawać przypadki?; jak nauczyciel może działać profilaktycznie wobec przemocy w stosunku do dzieci?
Prowadzący: dr hab. Lech Krzyżanowski
Celem szkolenia jest analiza odpowiedzialności prawnej nauczycieli w ujęciu teoretycznym oraz praktycznym. W gąszczu ciągle zmieniających się przepisów prawa oświatowego, w związku z coraz częściej pojawiającymi się w szkołach atakami na pedagogów i stosowaniem wobec nich przemocy fizycznej, a także w obliczu nagłaśnianych w mediach przykładów niewłaściwych bądź niezgodnych z prawem zachowań nauczycieli warto aby kadra pedagogiczna dokładnie znała zakres odpowiedzialności prawnej jaka wiąże się z ich zawodem.
ROZWÓJ NAUCZYCIELA
Prowadzący: prof. dr hab. Piotr Skubała, dr Magdalena Ochwat
Mozaika Klimatyczna to wyjątkowe narzędzie edukacyjne stworzone przez francuskiego inżyniera Cédrica Ringenbacha. Łączy w sobie solidne podstawy naukowe, zaczerpnięte z raportów IPCC (Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu ONZ), z metodą aktywnego uczenia się przez współpracę, refleksję i budowanie relacji przyczynowo-skutkowych. Warsztat prowadzony jest na licencji Stowarzyszenia Le Fresque du Climat i z powodzeniem wykorzystywany w ponad 150 krajach – także w Polsce, gdzie uczestniczyło w nim już ponad 10 tysięcy osób. Na świecie – ponad 2,1 miliona. Korzystają z niego szkoły, uczelnie, organizacje pozarządowe oraz firmy i korporacje, które chcą wspierać swoich pracowników w zrozumieniu wyzwań klimatycznych.
Na czym polegają warsztaty?
Uczestnicy pracują wspólnie z zestawem kart, które przedstawiają kluczowe elementy nauki o klimacie – od emisji gazów cieplarnianych, przez zakwaszanie oceanów, po zmiany w obiegu wody. Grupa analizuje je, dyskutuje i układa z nich spójną „mozaikę” – mapę powiązań między zjawiskami klimatycznymi. To proces, który uruchamia myślenie systemowe, uczy współpracy i pozwala odkrywać zależności, które trudno dostrzec w tradycyjnej edukacji.
Po części naukowej jest czas na coś więcej:
- refleksję i rozmowę o emocjach związanych z kryzysem klimatycznym,
- wymianę perspektyw,
- oraz pierwsze pomysły na działania i rozwiązania.
Dlaczego warto wprowadzić Mozaikę do szkoły lub zespołu nauczycielskiego?
❖ Tłumaczy złożone procesy w przystępny sposób – bez uproszczeń, ale z klarownością.
❖ Opiera się na rzetelnej wiedzy naukowej (IPCC).
❖ Jest uniwersalna – sprawdza się w różnych grupach wiekowych i poziomach edukacji.
❖ Wspiera kompetencje kluczowe: krytyczne myślenie, pracę zespołową, empatię i sprawczość.
❖ Daje energię do działania – zamiast przytłaczać, inspiruje.
❖ Uczy przez zaangażowanie – nauczyciel nie jest wykładowcą, lecz przewodnikiem procesu.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Prowadząca: dr Dorota Prysak
Grupa docelowa: pracownicy oświaty
Nauczyciel jako lider to interaktywny warsztat rozwojowy, którego celem jest wzmocnienie roli nauczyciela jako przewodnika, inspiratora i lidera w środowisku szkolnym. Podczas zajęć uczestnicy poznają różne style przywództwa, zastanowią się nad własnym potencjałem liderskim oraz przećwiczą praktyczne umiejętności, takie jak motywowanie, komunikacja czy rozwiązywanie konfliktów.
Warsztat opiera się na aktywnych metodach pracy – analizie przypadków, ćwiczeniach w grupach, grach symulacyjnych i autorefleksji. Dzięki temu uczestnicy mają możliwość nie tylko zdobycia wiedzy, ale również doświadczenia roli lidera w praktyce.
Cele warsztatu:
- uświadomienie nauczycielom roli lidera w klasie i społeczności szkolnej,
- rozwój umiejętności komunikacyjnych i motywacyjnych,
- poznanie sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi,
- wzmacnianie poczucia sprawczości i budowanie autorytetu nauczyciela,
- inspirowanie do wprowadzania pozytywnych zmian w kulturze szkoły.
Korzyści dla uczestników:
Po zakończeniu warsztatu nauczyciele:
- lepiej rozumieją swoją rolę jako liderów,
- potrafią świadomie wybierać styl przywództwa,
- znają konkretne narzędzia komunikacyjne i motywacyjne,
- czują się bardziej pewni w sytuacjach wymagających przywództwa,
- mają opracowany plan rozwoju swoich kompetencji liderskich.
II BLOK TEMATYCZNY
NEURODYDAKTYKA
Prowadzący: dr Marek Kaczmarzyk
Układ kary i nagrody, niesymetryczne działanie bodźców, eustres i dystres, mobilizacja a dezorganizacja. Płaty przedczołowe w stresie, struktura i funkcje, systemy Go/NoGo, motywacja i działanie demotywujące stresu. Badanie stresu fizjologicznego. Czym jest stres na poziomie energetyki organizmu?
Prowadzący: dr Marek Kaczmarzyk
Etapy dojrzewania ośrodkowego układu nerwowego człowieka; wielkość mózgu a problem z urodzeniem się dziecka; nieliniowe zmiany w gęstości korowej w dzieciństwie i młodości; wielkie „wymieranie korowe” i konsekwencje zmian w okresie adolescencji; dojrzewanie kory mózgowej i następstwa procesu mielinizacji; od szukania rozwiązań do wzorców rozwiązania, neurobiologia wiedzy eksperckiej; dojrzały mózg i jego mocne strony i ograniczenia; dlaczego trudno zrozumieć nastolatka?
Prowadzący: dr Marek Kaczmarzyk
Odkrycie neuronów lustrzanych i teoria umysłu według Giacomo Rizzolattiego; znaczenie właściwego rozumienia zasad działania mechanizmów lustrzanych w praktyce szkolno-wychowawczej; skalowanie mechanizmów lustrzanych a modele rzeczywistości; mechanizm zapośredniczenia stanów sieci nerwowej; neurobiologia uśmiechu; społeczny dowód słuszności a mechanizmy lustrzane.
Prowadzący: dr Marek Kaczmarzyk
Rodzaje pamięci i mechanizmy neurologiczne zapamiętywania; zmiany w sieci neuronalnej prowadzące do utrwalania się śladów pamięciowych, teoria traktorów sieci neuronalnej; trwałość śladów pamięciowych a czas i intensywność odświeżania; pamięć robocza jako nasze okno na świat, pojemność pamięci roboczej i testy pamięci, dlaczego definicje nie mogą być długie?; różne modele pamięci roboczej i ich użyteczność w praktyce; filtry pamięciowe.
Prowadzący: dr Marek Kaczmarzyk
Pojęcie memu jako jednostki dziedziczenia pozagenowego, kultura jako przepływ memów, memetyczny „darwinizm”; źródła i znaczenie memotypów, memotyp w ruchy, zmienność i skłonność do modyfikacji, ludzki umysł jako źródło memów; memotyp nauczyciela, stopień kontroli i oceny ze strony uczniów, nauczyciel jako obiekt oceny memotypu; zmiany w mechanizmach przyswajania mememów zachodzące z wiekiem, kiedy umysł rośnie w siłę (umysł 50+), memetyczne wzorce zachowania a poszukiwanie nowości, memetyczny „układ odpornościowy”.