dr Marcela Gruszczyk

Historyczka i dydaktyczka, adiunktka w Instytucie Historii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, doktor nauk humanistycznych. W latach 2016–2025 koordynowała program „UŚ dla Nauczycieli” w ramach Uniwersytetu Otwartego UŚ, odpowiadając za rozwój zawodowy kadry oświatowej i tworzenie platformy współpracy między szkołami a uniwersytetem. Była koordynatorką merytoryczną siedmiu edycji Kongresu Oświaty, a także wielu innych wydarzeń edukacyjnych, w tym Kongresu Edukacyjnego „Sprawczość – Wspólnotowość – Działanie” organizowanego przez UŚ i Miasto Katowice pod patronatem UNICEF Polska (2022). Inicjatorka i realizatorka projektu „Duety Mocy”, rozpoczętego w październiku 2020 r. przez UŚ i Miasto Katowice w odpowiedzi na wyzwania edukacyjne związane z pandemią COVID-19 i zawieszeniem działalności instytucji oświatowych. W swojej pracy koncentruje się na wspieraniu nauczycieli, tworzeniu innowacyjnych form dydaktyki oraz popularyzacji historii i nauk społecznych w różnych grupach odbiorców – od uczniów szkół średnich, przez maturzystów, po dzieci i młodzież. Jest współautorką i koordynatorką nagrodzonego w 2024 r. w plebiscycie Wydarzenie Historyczne Roku projektu „Edukatorium Historyczno-Społeczne”. W lipcu 2025 r. reprezentowała Uniwersytet Śląski na XI Światowym Kongresie ICCEES (International Council for Central and East European Studies), gdzie jako ekspertka wzięła udział w panelu Peace education in war and post-war contexts: Teaching difficult histories in (and of) Ukraine, Poland, and Germany. W tym samym roku została powołana przez Ministra Edukacji Narodowej jako ekspertka do spraw programu „Młodzi Obywatele” na rok 2025. 

Od lat prowadzi badania nad współpracą międzynarodową państw słowiańskich w XX wieku, przede wszystkim w ramach realizacji idei jedności słowiańskiej. Jej zainteresowania naukowe obejmują również zagadnienia edukacji historycznej w obliczu konfliktu, w tym metody popularyzacji wiedzy o przeszłości w trudnych kontekstach społecznych i politycznych. Jest sekretarzem redakcji czasopisma naukowego “Wieki Stare i Nowe”, członkinią Górnośląskiego Towarzystwa Historycznego oraz Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Edukacją. Autorka kilkunastu artykułów naukowych oraz książki “Komitet Słowiański w Polsce 1945–1953 na tle ruchu nowosłowiańskiego” (Katowice 2019). 

OFERTA DYDAKTYCZNA W RAMACH UŚ DLA NAUCZYCIELI

Prowadząca: dr Marcela Gruszczyk

Szkolenie koncentruje się na praktycznych strategiach wspierania integracji zespołu klasowego, rozwijania pozytywnej atmosfery w klasie oraz budowania relacji opartych na zaufaniu i współpracy. Uczestnicy poznają: 

– różnice między grupą a zespołem i etapy rozwoju zespołu klasowego, 

– narzędzia diagnozy dynamiki klasy, 

– techniki integracyjne i gry zespołowe wspierające współpracę, 

– sposoby rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z wykluczeniem, 

– rolę nauczyciela jako lidera i moderatora procesu budowania zespołu. 

Prowadząca: dr Marcela Gruszczyk

Szkolenie przygotowuje nauczycieli do świadomej i skutecznej pracy w klasach, w których uczą się dzieci o różnym pochodzeniu kulturowym, językowym i religijnym. Uczestnicy dowiedzą się, jak tworzyć środowisko edukacyjne sprzyjające integracji, poszanowaniu różnorodności i współpracy. Zakres treści: 

– zjawisko wielokulturowości w polskiej szkole – wyzwania i szanse, 

– stereotypy i uprzedzenia – jak je rozpoznawać i im przeciwdziałać, 

– rola nauczyciela jako mediatora i promotora dialogu międzykulturowego, 

– praktyczne metody pracy w klasie wielokulturowej (projekty, gry, techniki integracyjne), 

– strategie wspierania uczniów z doświadczeniem migracji i uczniów z ograniczoną znajomością języka polskiego, 

– przykłady dobrych praktyk z polskich i europejskich szkół.