prof. dr hab. Ewa Jarosz

Prof. dr hab. Ewa Jarosz, pedagożka społeczna. Pracuje w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Badaczka praw dziecka oraz dobrostanu dzieci i młodzieży. Reprezentantka i propagatorka badań dzieciństwa w nurcie childhood studies. Znana jest jako badaczka problemu przemocy wobec dzieci oraz systemów  ochrony dzieci. W latach 2011-2018 Społeczna Doradczyni Rzecznika Praw Dziecka w obszarze  przemocy wobec dzieci. W latach 2017-2019 Krajowa koordynatorka międzynarodowego projektu „Non-violent childhoods; moving on from corporal punishment in  the Baltic Sea Region” [Council of the Baltic Sea States]. Autorka licznych opracowań naukowych oraz raportów ogólnopolskich i regionalnych  w zakresie  przemocy wobec dzieci, w tym monitoringu Rzecznika Praw Dziecka  na temat przemocy w wychowaniu (coroczne badania w latach 2011 – 2018).  

W aktualnych badaniach koncentruje się na problematyce partycypacji społecznej dzieci i młodzieży oraz badań partycypacyjnych z dziećmi i młodzieżą. Jest także badaczką  problemów w zakresie równości i różnorodności, w tym  zjawisk dyskryminacji w szkołach oraz integracji dzieci uchodźczych w edukacji.  

Członkini Zespołu ds. analizy zdarzeń krytycznych w wyniku których małoletni poniósł śmierć lub doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu. Członkini Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Przewodnicząca Sekcji Pedagogiki Społecznej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.  Przewodnicząca Zespołu ds. partycypacji dzieci i młodzieży przy Rzeczniczce Praw Dziecka. Laureatka ogólnopolskich i ministerialnych nagród naukowych. Związana ze środowiskiem korczakowskim, w tym z Międzynarodowym Stowarzyszeniem im. Janusza Korczaka, w którym od 2024 pełni funkcję Sekretarz Generalnej. Ekspertka współpracująca z licznymi organizacjami pozarządowymi. Członkini Kapituły Programu UNICEF „Miasto Przyjazne Dzieciom”.  

OFERTA DYDAKTYCZNA W RAMACH UŚ DLA NAUCZYCIELI

Prowadząca: prof. dr hab. Ewa Jarosz

Współczesne stanowiska na temat przemocy – jej istoty i form, konsekwencji (szkodliwości) i uwarunkowań; globalne i europejskie standardy ochrony dzieci przed przemocą; polskie podstawy formalne przeciwdziałania przemocy wobec dzieci; formalna rola nauczycieli na tle polskiego prawa; procedura Niebieskiej Karty a inne obszary działań nauczycieli wobec problemu przemocy wobec dzieci; jak rozpoznawać przypadki?; jak nauczyciel może działać profilaktycznie wobec przemocy w stosunku do dzieci?