Jest pedagogiem, surdopedagogiem, arteterapeutką, instruktorem choreoterapii i tańców w kręgu dla dzieci. Uczy dzieci uważności według metody Eline Snel „Uważność i Spokój Żabki. Uwaga! To działa”.
Pracuje w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Przygotowuje do pracy przyszłych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz areteterapeutów. Pracuje z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W terapii pedagogicznej łączy założenia korekcji i kompensacji z arteterapią. Uczy się Polskiego Języka Migowego (PJM), prowadzi działania edukacyjne w zakresie rozumienia świata osób Głuchych.
Ukończyła Studium Terapii Przez Sztukę w Krakowie. Wykorzystywała teatr w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie, o czym napisała książkę „Twórczość-teatr-zmiana w resocjalizacji nieletnich”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2021. Jest współautorką książki: „Arteterapia w budowaniu odporności psychicznej dzieci. Pomysły na zajęcia i zabawy od 5 roku życia”, Ewa Baranowska-Jojko, Aleksandra Pyrzyk-Kuta, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2025.
Zajmuje się terapią tańcem i ruchem, jest instruktorem choreoterapii oraz certyfikowanym arteterapeutą Stowarzyszenia Pedagogów (SAP) „Kajros”.
OFERTA DYDAKTYCZNAW RAMACH UŚ DLA NAUCZYCIELI
Prowadząca: dr Aleksandra Pyrzyk-Kuta
Grupa docelowa: nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, nauczyciele klas IV-VIII, wychowawcy świetlic, terapeuci zajęciowi, instruktorzy domów kultury
Czas trwania szkolenia: 4 godziny dydaktyczne
Szkolenie ukazuje terapeutyczny potencjał tańca i ruchu. Uczestnicy poznają struktury i improwizacje taneczne oraz tańce w kręgu, wspomagające rozwój ruchowy, społeczny oraz emocjonalny dzieci i młodzieży wymagającej specjalnych, alternatywnych oddziaływań. Choreoterapia, czyli terapia poprzez taniec i ruch pozwala na wymianę komunikatów pozawerbalnych oraz symboliczną ekspresję uczuć, emocji i myśli, pogłębia świadomości ciała, pomaga również poznać i doceniać siebie. Choreoterapia jest uniwersalną metodą stosowaną zarówno w wymiarze rozwojowym, społecznym, integrującym jak i usprawniającym oraz leczniczym.