dr Magdalena Ochwat
Doktorka nauk humanistycznych, adiunktka w Instytucie Polonistyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, związana z Interdyscyplinarnym Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną UŚ. Uczestniczka Szkoły Ekopoetyki prowadzonej przy Instytucie Reportażu. Jest ekspertką Team Europe Direct. Współpracuje z miastem Katowice oraz Śląskim Kuratorium Oświaty przy wdrażaniu edukacji na rzecz klimatu w szkołach podstawowych. Współautorka 3 zamawianych raportów na temat postaw uczniów, nauczycieli, rodziców wobec zmiany klimatu. Realizowała projekt GEOlogos (z programu „doskonała nauka” MEiN) oraz „The V4 Humanities Education for the Climate. Diagnoses – Best practices – Recommendations [HEC]), finansowany przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki. Jest certyfikowaną moderatorką mozaiki klimatycznej. Powołana do ministerialnego zespołu de. edukacji klimatycznej (MEN), współpraca z Ministerstwem Klimatu i Środowiska przy tworzeniu Strategicznego Planu Działań w Zakresie Edukacji Ekologicznej. Ukończyła szkolenie Strażnicy i Strażniczki Klimatu Pracowni na rzecz Wszystkich Istot. Autorka książki „Więcej-niż-tylko-ludzkie lekcje języka polskiego. Edukacja polonistyczna w czasach kryzysu klimatycznego”.
prof. dr hab. Piotr Skubała
Profesor nauk biologicznych, Wydział Nauk Przyrodniczych, Uniwersytet Śląski w Katowicach, ekolog, akarolog, etyk środowiskowy, edukator ekologiczny, działacz na rzecz ochrony przyrody, aktywista klimatyczny, Ekspert ds. etyki w Komisji Europejskiej w Brukseli, członek sieci eksperckiej Team Europe Direct (Komisja Europejska). Przedstawiając się podkreśla, że jest Ziemianinem, reprezentantem ssaków łożyskowych, jednym z milionów gatunków zamieszkujących wspaniałą Ziemię, szczyci się tytułem największego humanisty wśród przyrodoznawców, przyznanym przez Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną UŚ.
OFERTA DYDAKTYCZNA W RAMACH UŚ DLA NAUCZYCIELI
Prowadzący: prof. dr hab. Piotr Skubała, dr Magdalena Ochwat
Mozaika Klimatyczna to wyjątkowe narzędzie edukacyjne stworzone przez francuskiego inżyniera Cédrica Ringenbacha. Łączy w sobie solidne podstawy naukowe, zaczerpnięte z raportów IPCC (Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu ONZ), z metodą aktywnego uczenia się przez współpracę, refleksję i budowanie relacji przyczynowo-skutkowych. Warsztat prowadzony jest na licencji Stowarzyszenia Le Fresque du Climat i z powodzeniem wykorzystywany w ponad 150 krajach – także w Polsce, gdzie uczestniczyło w nim już ponad 10 tysięcy osób. Na świecie – ponad 2,1 miliona. Korzystają z niego szkoły, uczelnie, organizacje pozarządowe oraz firmy i korporacje, które chcą wspierać swoich pracowników w zrozumieniu wyzwań klimatycznych.
Na czym polegają warsztaty?
Uczestnicy pracują wspólnie z zestawem kart, które przedstawiają kluczowe elementy nauki o klimacie – od emisji gazów cieplarnianych, przez zakwaszanie oceanów, po zmiany w obiegu wody. Grupa analizuje je, dyskutuje i układa z nich spójną „mozaikę” – mapę powiązań między zjawiskami klimatycznymi. To proces, który uruchamia myślenie systemowe, uczy współpracy i pozwala odkrywać zależności, które trudno dostrzec w tradycyjnej edukacji.
Po części naukowej jest czas na coś więcej:
- refleksję i rozmowę o emocjach związanych z kryzysem klimatycznym,
- wymianę perspektyw,
- oraz pierwsze pomysły na działania i rozwiązania.
Dlaczego warto wprowadzić Mozaikę do szkoły lub zespołu nauczycielskiego?
❖ Tłumaczy złożone procesy w przystępny sposób – bez uproszczeń, ale z klarownością.
❖ Opiera się na rzetelnej wiedzy naukowej (IPCC).
❖ Jest uniwersalna – sprawdza się w różnych grupach wiekowych i poziomach edukacji.
❖ Wspiera kompetencje kluczowe: krytyczne myślenie, pracę zespołową, empatię i sprawczość.
❖ Daje energię do działania – zamiast przytłaczać, inspiruje.
❖ Uczy przez zaangażowanie – nauczyciel nie jest wykładowcą, lecz przewodnikiem procesu.