Pedagożka specjalna, nauczycielka akademicka związana z Wydziałem Nauk Społecznych w Katowicach. Członkini Zespołu Eksperckiego Pedagogiki Specjalnej przy Sekcji Pedagogiki Specjalnej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Jest również członkinią Zespołu ds. partycypacji dzieci i młodzieży w Polsce przy Rzeczniku Praw Dziecka. Na Uniwersytecie Śląskim kieruje kwalifikacyjnymi studiami podyplomowymi „Pedagog specjalny w edukacji włączającej”. Do najważniejszych tematów podejmowanych w pracy badawczej należą: inkluzja społeczna i edukacyjna oraz partycypacja społeczna dzieci i młodzieży, w tym zagrożonych społecznym wykluczeniem, społeczno-kulturowe konteksty spektrum autyzmu.
OFERTA DYDAKTYCZNA W RAMACH UŚ DLA NAUCZYCIELI
Prowadząca: Sabina Pawlik
Warsztaty „Partycypacja w szkole: narzędzia i dobre praktyki” mają na celu ukazanie ich uczestnikom, w jaki angażować uczniów we współdecydowanie o życiu szkoły i jaki sposób można wykorzystać do tego sprawdzone metody. Uczestnicy poznają ideę partycypacji dzieci i młodzieży oraz korzyści z niej wynikające. Przedstawione zostaną praktyczne narzędzia, które ułatwiają zbieranie opinii uczniów i podejmowanie wspólnych decyzji oraz stwarzają okazję do wypowiadania się. Ważnym elementem spotkania będzie analiza dobrych praktyk z polskich oraz zagranicznych szkól w zakresie partycypacji. Dzięki warsztatom nauczyciele zyskają wiedzę w jaki sposób organizować proces konsultacji i współdecydowania w szkole, a także praktyczne pomysły na działania.