Z wykształcenia i zamiłowania jestem pedagogiem, który spełnia się w roli wykładowcy, diagnosty i terapeuty. Zawodowo jestem związana z Instytutem Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, gdzie prowadzę zajęcia dydaktyczne oraz badania naukowe w obszarze wczesnej edukacji matematycznej, nauczania matematyki z wykorzystaniem gier i zabaw oraz metod problemowych a także pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Specjalizuję się w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. W Uniwersytecie sprawuję funkcję zastępcy dyrektora kierunków studiów: arteterapia, pedagogika, pedagogika specjalna, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Swoją pasję naukową z powodzeniem łączę z praktyką dzięki pracy w poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie zajmuję się diagnozą pedagogiczną (trudności w uczeniu się, zaburzenia rozwojowe, diagnoza gotowości szkolnej) oraz terapią.
OFERTA DYDAKTYCZNA W RAMACH UŚ DLA NAUCZYCIELI
Prowadząca: dr Ewelina Kawiak
Grupa docelowa: nauczyciele (wszystkie etapy edukacyjne), pedagodzy specjalni, pedagodzy szkolni
Sprawne myślenie jest kluczową kompetencją, niezbędną do sprawnego funkcjonowania w dzisiejszym świecie. Przydaje się zarówno w szkole – na sprawdzianach, podczas rozwiązywania zadań czy tworzenia projektów ale także podczas stawiania czoła codziennym wyzwaniom. Jak zatem zadbać o dobrą kondycję mózgów Naszych uczniów? Warto zachęcać ich do rozwijania logicznego myślenia a co za tym idzie warto wykorzystywać podczas zajęć aktywności sprzyjające rozwojowi procesów myślowych. Podczas tego warsztatu poznasz sprawdzone pomysły praktyczne i angażujące rozrywki umysłowe, które z powodzeniem wykorzystasz zarówno na zajęciach edukacyjnych, jak i podczas zajęć dodatkowych. Ale to nie wszystko – podpowiem też jak dbać o sprawność mózgu w dorosłości – bo mózg nauczyciela też musi być fit!
Prowadząca: dr Ewelina Kawiak
Grupa docelowa: nauczyciele (klasy IV-VIII szkoły podstawowej oraz nauczyciele szkół ponadpodstawowych), pedagodzy specjalni, pedagodzy szkolni
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się występują na każdym etapie edukacyjnym. Trudności te manifestują się z różnym stopniem nasilenia i mogą dotyczyć różnych zakresów wiedzy czy umiejętności. Przede wszystkim utrudniają one uczniom sprawne funkcjonowanie – zarówno w szkole, jak i w życiu codziennym. Ale czym one tak naprawdę są? Podczas tego warsztatu dowiesz się jakie jest podłoże specyficznych trudności w uczeniu się oraz jak wygląda procedura diagnostyczna. Poznasz też sprawdzone sposoby na pracę z uczniami, które przydadzą się zarówno na lekcjach edukacyjnych, jak i na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Wszystko to w oparciu o praktykę edukacyjną z perspektywy prowadzącej warsztat – nauczyciela, pedagoga i diagnosty poradni psychologiczno-pedagogicznej.