dr Dorota Prysak

Doktor nauk humanistycznych, nauczyciel akademicki na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, psycholog, pedagog, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, socjoterapeuta, asystent psychodramy, psychoterapeuta, profiler behawioralny, absolwentka studiówpodyplomowych w zakresie Porozumienia bez Przemocy (NVC).

Autorka wielu publikacji z zakresu pedagogiki specjalnej.  Na codzień pracuje z osobami zniepełnosprawnością intelektualną, ich rodzinami, opiekunami, nauczycielami, w Zespole Szkół nr 3 Specjalnych w Pszczynie.

Założycielka fundacji „Moja Przyszłość. W swoich działaniach koncentruje się na działaniach inkuzyjnych skierowanych zarówno do Osób z niepełnosprawnościami jak i pełnosprawnych. Ekspertka ds. upowszechniania zasobów projekcie pn. Budowaskoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą. Kierownik międzynarodowego projektu z funduszu wyszehradzkiego pt. Strulktury niepewności. Edukacja włączająca w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, na Uniwersytecie Śląskim.”

OFERTA DYDAKTYCZNA W RAMACH UŚ DLA NAUCZYCIELI

Prowadząca: dr Dorota Prysak

Grupa docelowa: pracownicy oświaty

Współczesna szkoła to przestrzeń, w której uczniowie różnią się między sobą stylem uczenia się, tempem pracy, możliwościami poznawczymi, zainteresowaniami, a także doświadczeniami społecznymi i kulturowymi. Prowadzenie zajęć w tak zróżnicowanym środowisku stanowi wyzwanie, ale też daje ogromne możliwości rozwijania potencjału każdego ucznia. 

Podczas warsztatu uczestnicy poznają praktyczne strategie pracy w grupach zróżnicowanych, które pomogą im: 

  • dostrzegać i wykorzystywać mocne strony uczniów, 
  • planować zadania dostosowane do różnych poziomów umiejętności, 
  • stosować metody aktywizujące sprzyjające współpracy, 
  • budować atmosferę włączającą i wspierającą, 
  • rozwijać kompetencje społeczne oraz poczucie sprawczości wśród uczniów. 

Cele warsztatu: 

  1. Zrozumienie wyzwań i korzyści pracy w grupie zróżnicowanej. 
  1. Poznanie narzędzi i technik różnicowania zadań dydaktycznych. 
  1. Ćwiczenie metod pracy zespołowej, które sprzyjają integracji i efektywnej współpracy. 
  1. Rozwijanie umiejętności nauczyciela w zakresie wspierania indywidualnych potrzeb uczniów. 

Prowadząca: dr Dorota Prysak

Grupa docelowa: pracownicy oświaty

Nauczyciel jako lider to interaktywny warsztat rozwojowy, którego celem jest wzmocnienie roli nauczyciela jako przewodnika, inspiratora i lidera w środowisku szkolnym. Podczas zajęć uczestnicy poznają różne style przywództwa, zastanowią się nad własnym potencjałem liderskim oraz przećwiczą praktyczne umiejętności, takie jak motywowanie, komunikacja czy rozwiązywanie konfliktów. 

Warsztat opiera się na aktywnych metodach pracy – analizie przypadków, ćwiczeniach w grupach, grach symulacyjnych i autorefleksji. Dzięki temu uczestnicy mają możliwość nie tylko zdobycia wiedzy, ale również doświadczenia roli lidera w praktyce. 

Cele warsztatu: 

  • uświadomienie nauczycielom roli lidera w klasie i społeczności szkolnej, 
  • rozwój umiejętności komunikacyjnych i motywacyjnych, 
  • poznanie sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi, 
  • wzmacnianie poczucia sprawczości i budowanie autorytetu nauczyciela, 
  • inspirowanie do wprowadzania pozytywnych zmian w kulturze szkoły. 

Korzyści dla uczestników: 

Po zakończeniu warsztatu nauczyciele: 

  • lepiej rozumieją swoją rolę jako liderów, 
  • potrafią świadomie wybierać styl przywództwa, 
  • znają konkretne narzędzia komunikacyjne i motywacyjne, 
  • czują się bardziej pewni w sytuacjach wymagających przywództwa, 
  • mają opracowany plan rozwoju swoich kompetencji liderskich.